Bolinder Munktell

De geschiedenis van de firma Muntell gaat terug tot hetjaar 1832. Toen begon J.F. Munktell

met de produktie van landbouwmachines.In 1848 werd in Zweden de eerste locomotief ontworpen en in 1893 de eerste
motor met inwendige verbranding. De eerste landbouwtrekker kwam uit in 1913, een watergekoelde twee-cylinder
tweetakt-gloeikopmotor met een vermogen van 38PK en het totaalgewicht was 8200 kg. Daarna volgden de BM 20/24 en
de BM 22, waarbij de motoren werden betrokken van Bolinder.
De gebroeders J. en C.G. Bolinder, fabrikanten van onder andere houtzaagmachines, waren namelijkal vanaf 1890
intensief bezig verbeteringen aan te brengen aan de toen reeds bekende benzine- en dieselmotor. Zij meenden deze te
hebben gevonden in een tweetakt-motor met gloeikop. Vooral in de scheepvaart werd dit type motor zeer gewaardeerd
om zijn grote betrouwbaarheid. De firma Bolinder had hierdoor in 1920 een marktaandeel van 80% over de gehele wereld.
De crisisjaren rond 1930 dwongen de firma's Bolinder en Munktell tot een nauwere samenwerking die resulteerde in een
fusie in 1932. In de periode voor 1950 zijn voor ons land alleen de vanaf 1947 gebouwde BM 10 en de BM21 van betekenis.
Deze trekkers hadden een verticale watergekoelde twee-cylinder tweetakt-gloeikopmotor met de krukas in lijn.

Merk: Hachette (Universal Hobies),
Schaal: 1:43,
In productie: 2009,
Oplage: Ongelimiteerd,
Uitgegeven door; Tracteurs et monde agricole (France): Released on: 24/12/09 Item: N°98,

 
Technische gegevens;
Motor: 2 cylinder gloeikop,
Boring x slag: 120 x 120mm.,
Inhoud: 2715cm3,
Omw./min.: 1200 max.,
Vermogen: 23PK 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin